Șapte din zece români spun că internetul a devenit un instrument foarte util în decizia de a cumpăra un produs, iar 44% menționează că rețelele sociale au devenit o sursă importantă de informații pentru a face cele mai bune alegeri de produse, potrivit unui studiu realizat de GfK România.
„Accesarea site-urilor de comparare a prețurilor, consultarea online a descrierilor detaliate ale produselor și a recenziilor altor cumpărători, schimbul de informații din rețelele sociale, toate acestea sunt activități desfășurate din ce în ce mai mult în vederea luării celei mai bune decizii de cumpărare, care să aducă cea mai mare valoare cumpărătorului”, a declarat, într-un comunicat, Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
În afară de mediul online, treptat se dezvoltă și alte medii de interacțiune, cum ar fi cel prin intermediul smartphone-urilor.
Potrivit GfK, în prezent smartphone-ul este folosit cu precădere pentru a compara prețuri (44% dintre deținătorii care s-au informat online sau au cumpărat online în ultimele șase luni), pentru a căuta informații și recenzii (42%) și pentru a localiza magazine (42%), dar a început să fie utilizat și pentru verificarea disponibilității unui produs (31%) sau scanarea de coduri QR (22%).
„Dacă până nu de mult magazinele și mediile tradiționale de comunicare erau principalele surse de informare în vederea luării deciziei de cumpărare, în prezent Internetul este utilizat pe scară largă. (…) În acest mediu în care cumpărătorul este mult mai conștient de instrumentele pe care le are la îndemână și mai implicat în procesul de cumpărare, utilizând tot mai multe pârghii pentru a maximiza valoarea pe care o obține, devine tot mai dificil pentru producători și pentru retaileri să păstreze un nivel de loialitate ridicat”, se menționează în studiu.
În România, penetrarea Internetului a crescut constant în ultimii ani, atingând 53% la nivel național și 63% la nivel urban în rândul persoanelor cu vârsta de peste 15 ani în aprilie 2013.
În același timp, apetitul românilor pentru tablete și smartphone-uri este în continuă creștere, smartphone-urile ajungând la o pondere de 25% din totalul pieței de telefoane mobile în unități în 2012, iar numărul de tablete vândute a crescut de aproape cinci ori, arată GfK.
Studiul GfK FutureBuy este reprezentativ pentru populația utilizatoare de Internet din mediul urban, cu vârste între 15 și 45 de ani. Cercetarea a fost desfășurată online pe un eșantion de 600 de respondenți.